Переваги екологізації підприємницької
діяльності суб'єктів малого
та середнього підприємництва
«Зелений» спосіб життя, здорове харчування та
натуральний одяг, збереження енергії та природних ресурсів уже десятиліття
поширюється у світі і останніми роками дісталася України. Споживачі з великих
міст уже готові купувати екологічні товари та послуги, а пропозиція у
підприємців поки що дуже скромна за кількістю та якістю, особливо у регіонах.
Одна із ніш «зеленого» бізнесу – екобудівництво.
Будинки із соломи, деревних блоків, глини,
саману, очерету, коноплі та інших натуральних матеріалів вже кілька років
набувають популярності. Тепер зводять не лише окремі житлові будинки для ентузіастів,
але й цілі екопоселення. А ще замовляють побудувати
заклади відпочинку: сауни, бані, дитячі табори, бази відпочинку, ресторани,
клуби. Наприклад, можна зайнятися виробництвом чи продажами готових солом’яних
та очеретяних блоків, які будуть використовуватися для будівництва.
Виробництво та монтаж систем очищення
питної води, стічних вод, встановлення автономної системи каналізації стають
більш затребуваним через екологічне забруднення довкілля. На цьому грунті з’явилася абсолютно нова ніша: екоканалізація,
влаштування систем біологічного очищення.
«Зелений» бізнес дотримується принципів екологічної збалансованості у
своїй діяльності; прагне до використання відновлюваних ресурсів; може виробляти
або постачати продукти та послуги; прагне використовувати ресурси й енергію;
дотримується нормативних вимог щодо екологічних показників - які мінімально
впливають на довкілля.
Багато представників бізнесу великого, середнього й малого – зробило
важливі кроки до мінімального впливу їхньої діяльності на довкілля. Окремі з
них перейшли до безвідходного виробництва, у якому всі матеріали або повністю
використовуються в бізнесі, або проходять вторинну переробку. Інші –
послуговуються замкненою системою водокористування, у якій було ліквідовано скидання
стічних вод. У деяких видах бізнесу використовуються лише вторинні
(перероблені) матеріали у виробничому процесі. У всіх цих і в багатьох інших
випадках власники бізнесу дійшли таких висновків, результатами яких стали
рішення щодо інвестицій та операційної діяльності, які значно знизили їхній
вплив на довкілля.
Бізнес може запроваджувати «зелену» стратегію в межах своїх інтересів,
щоб бути «зеленим» бізнесом. Для багатьох видів бізнесу це просто означає, що
зелена стратегія збільшить доходи – або шляхом зменшення витрат, або шляхом
збільшення продажу, або за допомогою поєднання цих двох факторів. Інші власники
бізнесу можуть вирішити, що довгострокова життєздатність їхньої діяльності
залежить не лише від прибутку, а й від зосередження на соціальних і екологічних
показниках.
Зріс рівень обізнаності населення щодо того, як спосіб життя та
споживчий вибір впливають на довкілля.
З’явився попит на зелені продукти та послуги, що мінімізують вплив на
довкілля. На сьогодні зелений бізнес пропонує рішення для деяких найбільш
гострих екологічних проблем суспільства:
- проектування та будівництво
енергоефективних будівель;
- вторинна переробка та безпечне
управління відходами;
- розвиток відновлюваної енергетики;
-
очищення стічних вод.
Малий і середній бізнес в Україні є однією з потужних
соціально-економічних сил, яка забезпечує роботою більшість найманих
працівників в економіці країни та передбачає випуск такого обсягу продукції, що
перевищує половину обсягу загальної продукції. Такі види діяльності, як
повторне виготовлення, ремонт, технічне обслуговування, утилізація й
еко-дизайн, мають значний потенціал, щоб стати рушіями економічного зростання
та створення робочих місць і одночасно сприяти вирішенню екологічних проблем.
Через інновації та редизайн продукції, а також
виробничих моделей і бізнес-моделей компанії можуть скорочувати використання
дорогоцінної первинної сировини та створювати меншу кількість відходів.
Зелений бізнес створюється для задоволення потреб громади в продуктах і послугах,
які чинять менший вплив на довкілля та покращують його стан. Ідеї розвитку
зеленого бізнесу ґрунтуються на усвідомленні громадою важливості екологічних
питань, що зі свого боку створює попит на екологічно чисту продукцію та
послуги. Враховуючи, що рівень усвідомлення важливості екологічних питань із
часом зростає, то попит на екологічно чисту продукцію та послуги також зростає
разом із можливостями для розвитку підприємництва. Успіх зеленого бізнесу залежить від
його здатності привабити споживачів своїми перевагами – тобто гарною якістю,
яку він надає споживачу та яка відрізняє такий бізнес від бізнесу конкурентів.
Власники зеленого бізнесу шукатимуть шляхи, аби забезпечити споживача
продукцією чи послугою, які цінуються не лише через свої товарні
характеристики, але й тому, що виробництво цієї продукції або послуги мало
менший вплив на довкілля. Однак представники зеленого бізнесу повинні
детальніше розглянути свої переваги з погляду споживача, щоб зрозуміти, як
споживач може сприйняти товар чи послугу та як необхідно побудувати маркетинг,
аби переконати споживача використовувати ці продукти й послуги.
Компанії, що працюють у сфері зеленого бізнесу, можуть сприйматися
потенційними клієнтами як рушійна сила в напрямку розвитку «зеленого майбутнього».
В окремих галузях «зелені» товари й послуги можна впровадити легше та швидше,
ніж в інших галузях. Однак будь-яка галузь може надати перевагу більш
екологічно безпечним методам роботи та зменшити вплив своєї діяльності на
довкілля.
Необхідно створити умови, які дадуть змогу
підтримати перехід малого та середнього підприємництва до більш екологічної
діяльності.